Simon Lübke M.A.

Empirical Methods of Communication Science
Simon Lübke, M.A.
Research associate
Simon Luebke
Phone
+49 3641 9-44955
Room 312
Ernst-Abbe-Platz 8
07743 Jena
Curriculum vitae Simon Lübke M.A. Show content
  • since 04/2017: Research associate at the chair Empirical Methods of Communication Science at the Institute of Communication Research, Friedrich Schiller University Jena
  • 2014-2017: Master's courses in Media and Political Communication (M.A.) at Free University Berlin and in Media and Political Communication (M.A.) at the University of Zurich
  • 2012-2017: Research assistent and tutor at the chair of Media Politics and Media Economy at the Institute of  Media and Communication Studies at the Free University Berlin and in third-party (DFG) funded research projects "The convergence of television and internet from provider and user perspective" and "Media generations and demographic change"
  • 2011-2014: Bachelor's courses of Media and Communication Studies and Political Science at Free University Berlin
Work and research focuses Show content
  • Political Communication
  • Political Authenticity
  • Media Economics
Awards Show content
  • Förderpreis des Vereins Freunde der Publizistik für die beste Masterarbeit am Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft der Freien Universität Berlin (2018)
  • Auszeichnung für den besten Beitrag eines Nachwuchswissenschaftlers auf der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPuK in St. Pölten (2017)
Memberships Show content
  • Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK)
  • International Communication Association (ICA)

Publications & lectures

Publications Show content
  • Lübke, S. & Dogruel, L. (2018). Erfolgsfaktoren von YouTube-Kanälen - Die Perspektive der Multi-Channel-Netzwerke. In MedienWirtschaft, 15(1), S. 12-19.
  • Goldhammer, K., Birkel, M., & Lübke, S. (2016). Hörfunk. In J. Krone, & T. Pellegrini (Hrsg.), Handbuch Medienökonomie. Wiesbaden: Springer VS.
  • Lübke, S., Gräßer, D., & Dogruel, L. (2015). Medienwahl als medienökonomisches Problem. Eine Analyse zum Einfluss visueller Stimuli auf die Auswahlentscheidung auf Video-on-Demand-Plattformen. In S. Pagel (Hrsg.), Schnittstellen (in) der Medienökonomie. Baden-Baden: Nomos, S. 323-338.
Talks Show content

Refereed conference papers

  • Engelmann, I., Kessler, S. & Lübke, S. (2019). The Role of News Cues for News Attention and News Clicking on a News Aggregator Website. Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), 24-28 May, Washington DC, USA.
  • Wagener, S., Lübke, S., & Engelmann, I. (2019). Mediale Konstruktionen des Ukraine-Konflikts. Eine Analyse des journalistischen Framings in der Deutschen Welle und in Sputnik Deutschland. Paper presented at the Annual Conference of the German Communication Association (DGPuK),  09-11 May, Münster, Germany.
  • Engelmann, I., Kessler, S. & Lübke, S. (2018). Kriterien der Nachrichtenauswahl auf einer News Aggregator Website. Paper presented at the Annual Conference of the German Communication Association (DGPuK), 09-11 May, Mannheim, Germany.
  • Lübke, S. & Dogruel, L. (2017). Vom einmaligen Klick-Hit zum langfristigen Erfolg - Erfolgsfaktoren von YouTube-Kanälen aus Anbieterperspektive. Paper presented at the Media Paper presented at the Media Economics Division of the German Communication Association (DGPuK), 26-28 October, St. Pölten, Austria.
  • Lübke, S., Gräßer, D., & Dogruel, L. (2014). Medienwahlentscheidungen als medienökonomisches Problem. Eine Analyse zum Einfluss visueller Stimuli auf die Zahlungsbereitschaft auf Online-Filmplattformen. Paper presented at the Media Economics Division of the German Communication Association (DGPuK), 13-15 November, Mainz, Germany.

Invited talks

  • Lübke, S. (2018). Frames in der politischen Kommunikation. Perspektiven, Methoden, Befunde. Vortrag auf der Netzwerktagung Deutsch des Niedersächsischen Landesinstituts für schulische Qualitätsentwicklung (NLQ), 30. November in Bad Salzdetfurth.
  • Lübke, S. (2018). Frames in der politischen Kommunikation. Beispiele aus aktuellen politischen Diskursen. Vortrag auf der Netzwerktagung Deutsch des Niedersächsischen Landesinstituts für schulische Qualitätsentwicklung (NLQ), 30. November in Bad Salzdetfurth.
Share this page
The Friedrich Schiller University on the social media:
Studying amid excellence:
  • Logo of the "Total E-Quality" initiative
  • Logo of the best practice club "Family in Higher Education Institutions"
  • Logo of the "Partner University of High Performance Sports" project
  • Logo of quality of German Accreditation Council - system accredited
Top of the page